Axiell Quria Ideas

Welcome to the Ideas Portal for Quria users!
Axiell invites customers to contribute ideas for new features or functions. While we can't develop every suggestion, your input helps shape Quria’s roadmap. You are welcome to add ideas, vote on others’ suggestions, and discuss them. To make this portal more effective, please submit your ideas in English.

Ideas are regularly reviewed by the product manager or local representative. Once reviewed, the ideas are visible for voting and discussion. Popular ideas will be prioritized within our backlog.

Status meanings:

  • Under investigation: Developers and specialists are discussing if the idea is possible to implement.

  • Planned: The suggestion will be fulfilled in some way in a foreseeable future

  • Future consideration: A good idea, without technical obstacles, but it can't be prioritized into the roadmap at the moment.

  • No action: Technical or other issues prevent development, or an alternative solution exists.

We reserve the right to reject ideas and to close issues after 3 months if we don't receive answers to follow-up questions.

For technical issues, please contact your local support.

Söka på låntagare utan hämtställe

Om man inte väljer hämtställe när man söker bland låntagare får man nu låntagare med alla hämtställen. Vore bra att kunna söka upp bara de som inte har något valt hämtställe.

  • Katarina Franzén
  • Jul 5 2024
  • Awaiting answer from Idea creator
  • Attach files
      Drop here to upload
    • Anna Westin commented
      24 Mar 15:30

      Eller nu kanske jag missförstod dig... Menar du en funktion som grupperar de låntagare som saknar förvalt hämtställe på den enhet där de senast lånade något. För isf är jag helt med dig:)

    • Anna Westin commented
      24 Mar 15:28

      Det har vi väl redan? Förvalt hämtställe är synonymt med att tillhöra en viss enhet. Problemet är att väldigt många låntagare inte har förvalt hämtställe. Endera för att de inte vill det (de hämtar böcker på olika ställen hela tiden och vill kunna välja varje gång de reserverar) eller så har de inte tänkt på att man kan göra det. Det är ju inget tvång att ha ett förvalt hämtställe, men i Dalabibliotekens systemgrupp har vi diskuterat om det inte vore bättre att ha det som ett obligatoriskt val, och sedan att den som vill reservera på olika enheter i stället ges möjlighet att göra det vid reservationstillfället.

    • Admin
      Magdalena Olofsson (Axiell) commented
      21 Mar 08:49

      Hej,

      Vad säger du om mitt senaste förslag?

      Mvh

      Magdalena

    • Admin
      Magdalena Olofsson (Axiell) commented
      August 16, 2024 13:21

      Jag har nog aldrig tänkt på det viset - intressant och säkert korrekt! Men då är det så att ni egentligen hade behövt ha en variabel i statistiken som grupperar aktiva låntagare på förvalt hämtställe, eller hur?


    • Anna Westin commented
      August 16, 2024 11:31

      KB vill veta hur många aktiva låntagare vi har på våra respektive bibliotek. De har aldrig frågat var dessa låntagare bor, men jag ska dubbelkolla med KB. Varken postnummer eller låntagare följer kommungränserna tyvärr... Och skulle vi ta ut efter postnummer skulle vi då inte räkna alls de aktiva låntagare som är skrivna någon annanstans? Det är enligt min uppfattning nyttjandet av biblioteket som är det intressanta.

    • Admin
      Magdalena Olofsson (Axiell) commented
      August 16, 2024 07:45

      Jag förstår att det är så, jag försöker samtidigt identifiera om det är ytterligare något mer som skulle kunna göras för att förbättra systemet i detta avseende.

      Vad gäller statistiken - vad är det KB frågar efter? Var era låntagare lånar eller var de bor? När vi utvecklade funktionen "postnummergruppering" så utgick vi från att det är låntagarens bostadskommun som avgör "vems" låntagaren är. Menar du att ni baserar det på deras förvalda hämställe istället?



    • Anna Westin commented
      August 16, 2024 06:43

      Jo, som jag skrev så överenstämmer inte postnummer och hämtställe alla gånger. Många låntagare bor på en plats men lånar böcker i en annan kommun där de t ex arbetar eller har vägarna förbi av andra skäl. Och vi vill ju veta vilka låntagare som nyttjar våra respektive bibliotek. Vi har ju flera tusen låntagare med postnummer i andra delar av landet också, som bor tillfälligt i en dalakommun eller har sina semesterboenden här.

    • Admin
      Magdalena Olofsson (Axiell) commented
      August 15, 2024 13:07

      Jag menade mest att man kan identitifiera låntagare för gallring genom att söka på postort, men jag förstår att ni hellre utgår från hämstället.

      Gällande KB-statistiken så finns ju möjligheten att använda postnummer-grupp som variabel i statistiken, är inte det bättre än att utgå från hämstället?

    • Anna Westin commented
      August 14, 2024 11:52

      Söker man på postort får man väl fram alla låntagare, även de som har förvalt hämtställe? Vi vill ju få fram de låntagare som inte har något hämtställe. Förvalt hämtställe, som är det vi utgår ifrån i första hand eftersom det visar vilket bibliotek låntagaren använder sig av, behöver ju inte vara den kommun där låntagaren bor. Därefter vill vi separat kunna hantera låntagare utan hämtställe - och då gärna efter vilken kommun de bor i. Låntagare utan förvalt hämtställe kräver också en stor arbetsinsats (med osäkert resultat) när vi ska redovisa antal låntagare i KB-statistiken i respektive kommuner.

    • Admin
      Magdalena Olofsson (Axiell) commented
      August 06, 2024 07:04

      Hej,

      Man kan söka på postort i fritextsökningen, kan inte det vara ett bra sätt att hitta låntagare i "sin" kommun?

      Mvh

      Magdalena

    • Katarina Franzén commented
      July 08, 2024 12:45

      Alla kommuner gallrar sina låntagare (med respektive hämtställe). Så vi söker ju i först hand upp dem via hämtställe. Det är bara det att vi måste kolla och gallra dessa utan också. Sen är det ju också så att de som gör lånekort på hemsidan ofta inte tänker på att välja hämtställe. En del vill ju inte ha något i och för sig. Så det kan bli ganska många.

    • Admin
      Magdalena Olofsson (Axiell) commented
      July 08, 2024 11:47

      Aha, jag förstår. Jag trodde att förvalt hämtställe var något som låntagare själva la till om de ville, jag själv är t ex en sån person som lånar på flera olika bibliotek och vill inte ha något förvalt hämtställe. Men bara så att jag förstår hur ni använder systemet - hur skulle ni hantera en sån framsökt lista på låntagare som saknar förvalt hämtställe? När ni gallrar låntagare, gör ni det med utgångspunkt i hämtstället?

    • Katarina Franzén commented
      July 08, 2024 07:55

      Hej!

      Jo, det verkar som att vi ibland missar att lägga till hämtställe tex. Och så vore det bra när vi gallrar låntagare. Eftersom vi är många bibliotek i samarbete i Quria så skulle det förenkla om man kunde söka fram dessa för sig.

    • Admin
      Magdalena Olofsson (Axiell) commented
      July 08, 2024 06:43

      Hej Katarina, tack för ditt förslag. På vilket sätt vore det användbart att söka efter låntagare som inte har förvalt hämtställe?

      Mvh
      Magdalena